Tuesday, February 18, 2014

Antara kita ada "Dia" - Kuliah Maghrib Ustaz Sharhan Shafie (Perubatan Islam)

Assalamualaikum,

Selepas solat magrib semalam (17Feb'14) di masjid jamek sungai tiram, diadakan kuliah magrib daripada seorang penceramah jemputan yang tersohor mengenai perubatan islam iatu Ustaz Sharhan Shafie. Bermula santai penceritaan kisah bagaimana nabi ayub diuji keimanan oleh syaitan laknatullah sehingga diserang penyakit barah kepala yang amat dasyat. Ada pendapat mengakatakan penyakit itu berterusan selama 17 tahun, ada satu lagi pendapat mengatakan selama 42 tahun. Begitu lama penderitaan Nabi Ayub sehingga malaikat berjumpa Allah supaya menyembuhkan penyakit nabi ayub. Di bawah adalah doa nabi ayub kepada Allah dengan cara memuji Allah tanpa disedari oleh malaikat yang itu adalah suatu doa.

Ceramah diteruskan dengan menayangkan beberapa klip video daripada pusat perubatan beliau untuk menunjukkan betapa besarnya kehebatan kalamullah. Beregegarlah jin-jin yang menakluki tubuh manusia apabila kalamullah didengarkan.

Dalam masa kami diijazahkan beberapa doa, terdapat dua jemaah perempuan yang meracau dipercayai daripada jin-jin yang tidak selesa kerana terasa terganggu. Ada yang mengilai seperti pontianak dan satu lagi cakap orang putih memarahi ustaz. Walau bagaimana pun ustaz kelihatan tenang dan jemaah ini dibawa ke satu bilik untuk dirawat. Keadaan panas seketika dan kami meneruskan ceramah sehinggalah selesai lebih kurang pada pukul 10 malam. Banyak ilmu yang telah diijazahkan pada malam itu dan saya rasa sangat beruntung kepada jemaah yang hadir.

Semoga kita penuhkan majlis-majlis ilmu di masjid atau surau untuk menuntut ilmu dan semoga mendapat keberkatan daripada-Nya,


Doa sebagai antibiotik dan segala penyakit:

Surah Al-Anbiya, Verse 83:
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani".

Doa sakit kepala:

Surah Al-Waqia, Verse 19:
لَّا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنزِفُونَ
Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya.


No comments:

Post a Comment